Lämna en kommentar

Spöken

Överallt jag går ser jag spöken.
Vissa påverkar mig, vissa ser jag inte ens.
Ibland kan det vara en röd jacka i ögonvrån, ibland kan jag stå och prata med en person.
Men de är alla spöken i min värld. Såna som kommer och går.
Ingen av dem känner mig egentligen. Vissa påverkar mer än andra.

Frågan är ens om alla dessa människor jag ser varje gång jag tittar, om de ens finns?
Eller är de en del av min fantasi?
Finns en gammal klassisk filosofisk fråga som går ut på att att allt man ser är det enda som existerar för en själv just i den stunden. Vilket betyder att nu när jag sitter här vid datorn existerar i min värld, en dataskärm, ett tangentbord, en datormus, musmatta, en burk cola, en mobil, en golvlampa, två högtalare, delar av en säng (ser den bara i ögonvrån) och delar av en vägg.
Det som är bakom mig existerar inte förrän jag vänder mig om och ser det.
Så kanske det är. Alla ser vi saker på olika sätt även om vi ser på saken från samma håll.
Världen kanske existerar i miljarder olika delar eller så existerar egentligen bara jag och allt det jag ser är det enda sanna.
Hur kan man veta säkert vad som är rätt eller fel?
Jag stödjer inte den teorin men jag avfärdar den inte heller.

Hur mycket påverkar spökena mitt liv, min vardag?
Uppenbarligen påverkade kvinnan i den röda jackan som jag såg i ögonvrån tillräckligt mycket för att jag skulle komma ihåg en röd jacka, och den påverkade så mycket att jag skriver om det här.
Men alla människor, eller spöken som jag kallar dem, som bara gått förbi. Som stått framför mig utan att jag sett dem, som funnits i samma rum.
De är bara spöken för mig.

Kommentera

